Forum www.pielegniarstwo2010.fora.pl Strona Główna www.pielegniarstwo2010.fora.pl
Forum dla studentów pielęgniarstwa [2010-2013] dzienne lic. Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy UMK w Toruniu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Program / literatura

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pielegniarstwo2010.fora.pl Strona Główna -> Pedagogika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hubert_C




Dołączył: 26 Wrz 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kruszwica
Płeć: student pielęgniarstwa

PostWysłany: Śro 19:18, 06 Paź 2010    Temat postu: Program / literatura

Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Wydział Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów – Pielęgniarstwo

Typ studiów – Studia I stopnia ( stacjonarne)

1. Nazwa przedmiot: Pedagogika
2. Wartość punktowa ECTS 2 pkt
3. Typ przedmiotu: podstawowy
4. Język wykładowy: j polski
5. Rok studiów/ semestr: I rok, st. lic., st. stacjonarne
6. Jednostka organizacyjna odpowiedzialna za realizację przedmiotu: Katedra i Zakład Pedagogiki i Dydaktyki Piel.
7. Forma realizacji przedmiotu:

* Wykłady – 15 godz.
* Ćwiczenia – 30 godz.
* Samokształcenie: 15 godz.

8. Cele kształcenia:

Celem kształcenia jest wstępne przygotowanie studentów Pielęgniarstwa do pracy edukacyjnej z pacjentem i jego rodziną.


Student zna i rozumie zjawisko wychowania, samowychowania, socjalizacji.
Student zna i rozumie strategie wychowania.
Student zna i rozumie rolę środowiska w wychowaniu.
Student zna i rozumie przyczyny i rezultaty błędów wychowawczych.
Student potrafi wyjaśnić znaczenie podmiotowości w wychowaniu człowieka.
Student wykazuje się umiejętnością prawidłowego formułowania problemów badawczych z zastosowaniem odpowiednich metod i technik badawczych.
Student wykazuje się umiejętnością formułowania celów wychowania
z zastosowaniem odpowiednich metod wychowawczych.
Wykazuje się umiejętnością formułowania celów kształcenia z uwzględnieniem operacjonalizacji i taksonomii według dziedziny i kategorii.
Student potrafi prawidłowo wykorzystać zasady i metody nauczania w pracy edukacyjnej.
Student dostrzega potrzebę kształcenia ustawicznego.


9. Treści kształcenia:

W ramach przedmiotu pedagogika realizowane są treści z zakresu pedagogiki ogólnej,
teorii wychowania oraz dydaktyki.

* Wykłady

1. Przedmiot, zakres, zadania pedagogiki.
2. Podstawowa aparatura pojęciowa pedagogiki.
3. Strategie wychowania
4. Analiza podstawowych składników treści teorii wychowania
/ proces, ideał, cele wychowania/.
5. Metody i środki wychowania.
6. Metody, techniki i problemy badawcze w pedagogice.
7. Przedmiot i zadania dydaktyki, jako nauki o nauczaniu- uczeniu się.
8. Cele kształcenia ogólnego i zawodowego.
9. Zasady nauczania.
10. Metody nauczania- uczenia się.
11. Metoda problemowa Based- Learning.
12. Cele kształcenia- operacjonalizacja i taksonomia celów.

Ćwiczenia

1. Życie człowieka, jako proces ciągłego rozwoju uwarunkowany celowym wychowaniem, socjalizacją i samowychowaniem.
2. Formułowanie celów wychowania w pracy edukacyjnej pielęgniarki.
3. Zastosowanie metod wychowania w pracy pielęgniarki.
4. Wychowawcy profesjonalni i nieprofesjonalni a błędy wychowawcze.
5. Komunikacja w wychowaniu
6. Asertywność w wychowaniu
7. Ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy działalności wychowawczej.
8. Zasady nauczania i umiejętność ich zastosowania w pracy edukacyjnej.
9. Czynniki warunkujące wybór metod nauczania odpowiednich dla realizacji celów kształcenia.
10. Zastosowanie metody problemowej w nauczaniu.
11. Formułowanie celów kształcenia z uwzględnieniem operacjonalizacji i taksonomii według dziedziny i kategorii.

Samokształcenie

1. Wychowanie, jako proces i zjawisko społeczne
2. Środowisko a środowisko wychowawcze / rodzinne, szkolne, zawodowe/.
3. Zakład opieki zdrowotnej, jako środowisko wychowawcze i edukacyjne.
4. Przyczyny trudności wychowawczych w środowisku rodzinnym, szkolnym i pracy zawodowej pielęgniarki.
5. Błędy wychowawcze a przemoc w rodzinie i zakładzie pracy.
6. Podstawowe kategorie aksjologiczne i antropologiczne wychowania
7. Norma personalistyczna w ujęciu Karola Wojtyły.
8. Podmiotowość i podmioty wychowania w pracy pielęgniarki.
9. Teleologia a wychowanie w pracy edukacyjnej pielęgniarki
10. Edukacja zdrowotna dzieci, młodzieży i dorosłych w pracy pielęgniarki szkolnej, środowiskowej i klinicznej.
11. Organizacja i metody pracy opiekuńczo - wychowawczej w pracy pielęgniarki szkolnej, środowiskowej i klinicznej.
12. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej pielęgniarki.
13. Etyka i moralność a badania naukowe w pielęgniarstwie.

10. Regulamin zaliczenia:

Wykłady

Egzamin pisemny w formie testu.

Czas trwania - 20 min.

Kryteria oceniania - 60% poprawnych odpowiedzi - 3.0
70% poprawnych odpowiedzi - 3,5
80% poprawnych odpowiedzi – 4.0
90% poprawnych odpowiedzi - 4,5
100% poprawnych odpowiedzi – 5.0


Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji w Power – Point przygotowanego na zadany temat referatu.

Samokształcenie

Zaliczenie samokształcenia na podstawie przygotowanego na zadany temat referatu.


11. Lista zalecanej literatury:

Kunowski Stefan: Podstawy współczesnej pedagogiki.
Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 2004.

Kubiak - Szymborska Ewa, Zając Dariusz. /red./: Podstawowe problemy teorii wychowania.
Wyd. Wers. Bydgoszcz, 2006.

Nowak Marian: Podstawy pedagogiki otwartej.
Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, 1999.

Tchorzewski Andrzej /red./: Wychowanie w kontekście teoretycznym.
Wyd. Uczeln. Akad. Bydg., Bydgoszcz, 2005.

Tchorzewski Andrzej /red./: Edukacja w czasach popkultury.
Wyd. Uczeln. Akad. Bydg., Bydgoszcz, 2002.

Tchorzewski Andrzej /red./: Sens życia - sens wychowania.
Wyd. Wers, Bydgoszcz, 2001.

Okoń Wincenty: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.
Wyd. Akad. "Żak", Warszawa, 2003.


Kupisiewicz Czesław: Podstawy dydaktyki ogólnej.
Wyd. WSiP, Warszawa, 2006.

Kruszewski Krzysztof: Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.
Wyd. PWN, Warszawa, 2005.

Maciejewski Marek, Maciejewska Jolanta, Trzcinska Hanna:
Zastosowanie metody problemowej Based-Learning w wyższym szkolnictwie medycznym.
Ann. Acad. Med. Bydg. 2004, T.18 nr 2.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Hubert_C dnia Śro 19:21, 06 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pielegniarstwo2010.fora.pl Strona Główna -> Pedagogika Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin